Bankowość elektroniczna vs bankowość tradycyjna

przez | 4 stycznia 2020
Bankowość elektroniczna vs bankowość tradycyjna, na stole karta płatnicza i pieniądze

Bankowość elektroniczna vs bankowość tradycyjna – czym się różnią , jakie są wady i zalety tych rodzajów bankowości dla nas – klientów i użytkowników.

Od czasu gdy w grudniu 1994 roku bank LA Jolla Bank FSB po raz pierwszy wprowadził możliwość wykonywania przelewów przez Internet, bardzo wiele się zmieniło. Bankowość elektroniczna przeżywa swój rozkwit, stając się wszechobecnym standardem obsługi klientów. W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie bank nieobsługujący swoich klientów zdalnie, jednak nie zawsze tak było. Co zmieniło się w bankowości? Czym jest bankowość elektroniczna? Czy bankowość elektroniczna to bankowość internetowa? Odpowiedzi na wyżej postawione pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Czym różni się bankowość elektroniczna od tradycyjnej?

Bankowość tradycyjna to forma usług bankowych polegająca na bezpośrednim kontakcie klienta z pracownikiem banku. W momencie gdy z powyższej zależności wykluczymy konieczność kontaktu z pracownikiem, mamy już do czynienia z bankowością elektroniczną. Dokładniej jest to szeroko rozumiana formą usług bankowych, polegająca na umożliwieniu klientom  dostępu do ich kont za pomocą różnego rodzaju urządzeń elektronicznych i/lub połączenia telekomunikacyjnego. Do form bankowości elektronicznej wlicza się: bankowość internetowa, karty płatnicze, bankowość telefoniczna oraz tzw. homebanking – czyli dostęp do rachunku bankowego za pomocą komputerów z dostępem do internetu.

Co to jest bankowość internetowa?

Bankowość internetowa jest jednym z podtypów bankowości elektronicznej. Tak naprawdę istnieje wiele różnych opisów tego podtypu i nie ma jednej ustandaryzowanej definicji. Upraszczając, bankowością internetową nazywamy po prostu wszystkie operacje bankowe wykonywane przez klienta w internecie.

Do najważniejszych usług wykonywanych za pomocą bankowości internetowej, oprócz łatwego i mobilnego dostępu do stanów posiadanych rachunków oraz historii przelewów, zalicza się również wykonywanie konkretnych operacji finansowych. Bankowość internetowa umożliwia realizację przelewów, w tym przelewów zagranicznych, zakładanie nowych kont, branie pożyczek, zakładanie lokat, prowadzenie rachunków maklerskich i wielu innych usług bankowych.

W obecnych czasach mamy do czynienia z wypieraniem bankowości tradycyjnej, przez bankowość elektroniczną, a przede wszystkim przez bankowość internetową. Więcej o bankowości internetowej i elektronicznej znajdziesz w artykule “Bankowość elektroniczna na przykładzie Pekao24, PKO24  oraz Alior Banku”.

Ciekawostka: Nie każdy wie, ale w bankowości internetowej Polska miała tylko 4-letnie opóźnienie w stosunku do Stanów Zjednoczonych. Pierwszym polskim bankiem, który wprowadził świadczenie usług internetowych był Powszechny Bank Gospodarczy S.A. w Łodzi. Stało się to dokładnie 14 października 1998 roku.

Wady bankowości elektronicznej i internetowej dla klientów

Bankowość elektroniczna jest tak dużym ułatwieniem dla klientów banków, że ciężko znaleźć konkretne wady powszechności tego typu rozwiązania. Najpoważniejszą wadą jest potencjalne zagrożenie ze strony oszustów i hackerów, którzy po uzyskaniu dostępu do naszego konta bankowego, bez naszej zgody i wiedzy, mogliby dysponować posiadanymi środkami. Oprócz tego do wad na pewno można zaliczyć również trudności w obsłudze rachunków dla osób starszych, nieradzących sobie z obsługą komputera i Internetu lub nawet nie posiadających komputera. Warto jednak zaznaczyć, że brak komputera lub Internetu jest problemem marginalnym, a banki nie zrezygnowały z bankowości tradycyjnej – nadal można udać się do placówek w celu wykonania określonej operacji finansowej.

Zalety bankowości elektronicznej i internetowej dla klientów

Zalety zdecydowanie przeważają nad wadami, dlatego też gałąź bankowości elektronicznej jest stale rozwijana i udoskonalana. Ogromnym i chyba największym plusem jest wygoda oraz szybkość wykonywania przelewów. Decydując się na określony zakup, możemy zapłacić od razu, nie wychodząc z domu – czyli oszczędzamy czas.

Dawniej musielibyśmy udać się do banku, czekać w kolejce i zlecić przelew poprzez bezpośredni kontakt z pracownikiem. Trudno sobie wyobrazić jakie to uciążliwe i czasochłonne, ale tak w Polsce było aż do 1998 roku. Bankowość elektroniczna ogranicza konieczność podpisywania i przechowywania dokumentów w formie papierowej, tym samym skraca czas wykonywania przelewów do minimum. W dodatku bank ponosi zdecydowanie niższe koszty obsługi klienta, jeśli ten  sam wykonuje wszystkie operacje finansowe za pośrednictwem internetu, niż wtedy, gdy konieczna jest wizyta w placówce i zlecenie operacji pracownikom banku. Z tego powodu konto internetowe jest zazwyczaj znacznie tańsze (lub nawet całkowicie darmowe) niż tradycyjne.

Ostatnią zaletą którą warto tu wymienić jest pełna i stała kontrola prowadzonych rachunków i instrumentów finansowych. Dzięki bankowości internetowej każdy klient ma większą kontrolę nad własnymi finansami. Dosłownie w każdej chwili można sprawdzić stan konta oraz prześledzić historię wykonywanych operacji.

Reasumując – porównanie: bankowość elektroniczna vs bankowość tradycyjna, w moim odczuciu wypada zdecydowanie na korzyść bankowości elektronicznej. W bankach trwa era elektroniczna. Bankowość tradycyjna ulega marginalizacji i nie zapowiada się aby coś się w tym trendzie zmieniło. Chyba musiałoby dojść do globalnego kataklizmu, aby bankowość internetowa przestała być dalej rozwijana i upowszechniana.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *